Styrkepilates

Styrketræningen er de fleste løberes værste fjende og bedste ven på samme tid.

Det er de færreste, især nybegyndere, som ikke oplever at få ondt et eller andet sted, når de giver sig i kast med at løbe. Løb belaster muskler og led, og desværre ender mange med at lægge løbet på hylden på grund af problemer.

Det er en skam. For faktisk er der ikke det, som løb ikke er godt for. Sygdomme som knogleskørhed og leddegigt er blot to eksempler.

Det, som derimod får større og større betydning, jo ældre kroppen bliver, er, at man finder det rigtige niveau for belastningen. Hvis man som 50-årig nybegynder lægger ud med at løbe fem kilometer på tyve minutter, er der ikke noget at sige til, at der er muskler eller led, som brokker sig. Hvis man derimod lægger ud med at bygge distancen gradvist op, for eksempel ved hjælp af en blanding af gang og løb, så er der ingen grænse for, hvor langt man kan komme. Man kan altid bevæge sig fremad. Og komme lidt længere.

Som certificeret pilatesinstruktør har jeg taget principperne om en stærk kernemuskulatur med over i løbet. Jeg anbefaler alle mine elever at supplere løbetræningen med det, jeg kalder styrkepilates, og kommer med forslag til øvelser, som tager udgangspunkt i den enkeltes niveau og kropslige styrker og svagheder.

Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis du ikke er løber, men blot ønsker en stærkere krop. Jeg giver både enkeltundervisning og underviser mindre grupper.